Keď sa stretne rozum a cit
Každodenná výzva efektívne sa vyrovnávať s emóciami je pre zvládanie ľudského údelu v spoločnosti rozhodujúce, pretože naše mozgy sú automaticky nastavené tak, že emócie majú navrch. Fyzickým zdrojom emočnej inteligencie je komunikácia prebiehajúca medzi emocionálnou a racionálnou časťou mozgu. Keď bola emocionálna inteligencia objavená, stala sa chýbajúcim článkom, ktorý vysvetľuje nasledujúce tvrdenie:
ľudia s mimoriadne vysokou inteligenciou (IQ) výkonnostne prekonávajú tých s priemerným IQ len v 20 % prípadov, zatiaľ čo ľudia s priemernou inteligenciou podávajú v 70 % prípadov lepšie výkony ako nadpriemerne inteligentní jedinci.
Táto anomália od základov podkopala predpoklad, že IQ je determinujúcim faktorom preto, aby bol človek úspešný. Mnohí z nás sme neustále konfrontovaní so svojimi emóciami, pretože nie sme schopní ich včas rozpoznávať a využívať ich vo svoj prospech. Identifikácia a hlbšie pochopenie vlastných emócií sa nevyučuje na školách. Základom pochopenia je, že pocity, ktoré nás celým životom sprevádzajú sú v podstate odvodené od 5 základných pocitov: šťastie, smútok, zlosť, strach a pocit hanby.
Štyri základné zručnosti emočnej inteligencie môžeme rozdeliť na osobné zručnosti a sociálne zručnosti:
- osobné schopnosti sú tvorené:
- sebauvedomovaním (znalosť vlastných emócií)
- a self-manažmentom (ovládanie vlastných emócií).
- sociálne zručnosti sú tvorené:
- sociálnym povedomím (schopnosť vycítiť a pochopiť ľudské emócie – stať sa zainteresovaným a všímavým, stať sa účastníkom komunikácie)
- a schopnosťou riadenia vzťahov (zaisťuje jasnú komunikáciu a efektívne zvládanie konfliktov – stresových situácií).
Sociálna inteligencia je naša schopnosť chápať nálady ostatných ľudí, správanie a pohnútky za účelom skvalitňovania našich vzájomných vzťahov. Osobné zručnosti zahŕňajú schopnosť uvedomovať si vlastné pocity a mať pod kontrolou svoje sklony a správanie.
Ako to vyzerá v praxi ?
Vstupujeme do pracovného procesu so schopnosťami čítať, písať, spracovávať kvantum informácií, ale na druhej strane nám chýba schopnosť riadiť svoje emócie v dobe, keď riešime konkrétny problém. Správne rozhodnutia totiž nevznikajú len na základe poznania faktov. Potrebujeme k nim niečo viac, a to schopnosť v správnom čase ovládať svoje emócie a vysokú úroveň sebapoznania. Keď prežívame našu každodennú rutinu v práci, s rodinou, pri obede, cvičení, relaxe alebo v dobe spánku, sme vystavení neustálemu toku emócií.
EQ je tak zásadné pre úspešnosť, že zodpovedá za 58 % výkonu vo všetkých typoch zamestnania. Má najväčší vplyv na kvalitu výkonu na pracovisku, je základným ťahúňom pre riadiace pozície a osobnostný rozvoj.
Emočná inteligencia je spojená so základnou súčasťou ľudského správania, ktoré je odlišné od nášho intelektu. Kognitívna inteligencia alebo IQ je takmer nemenná. Naše IQ sa od narodenia nemení, pokiaľ nie je znížené následkom nejakého zranenia – napr. poškodením mozgu. Nestaneme sa chytrejšími potom, čo sa naučíme nové fakty alebo informácie. Inteligencia je schopnosť učiť sa a je rovnaká vo veku 15 aj 50 rokov. EQ je premenlivou výbavou, ktorú môžeme získať a zdokonaľovať. Vždy môžeme emočnú inteligenciu rozvinúť na vysokú úroveň, aj keď ju nemáme vrodenú.
Konečným čriepkom do mozaiky je osobnosť človeka. Naša osobnosť je výslednicou našich vlastností. Ale odvodzovať EQ od charakteru osobnosti je rovnako ako u IQ nemožné. IQ a osobnosť človeka sú podobné v tom, že sa počas života nemenia. Osobnostné znaky sa prejavujú už od útleho detstva a nikdy celkom nevymiznú. Najlepším spôsobom k celkovému pochopeniu človeka je posúdenie jeho IQ, EQ a charakteru jeho osobnosti. Každá táto oblasť je jedinečná a pomáha porozumieť pochodom v ľudskej osobnosti.
Záver
- EQ zručnosti sú zásadné pre prežitie šťastnejšieho, zdravšieho a produktívnejšieho života tak v osobnej ako aj v profesionálnej oblasti. Mnoho ľudí prichádza o svoje EQ zručnosti práve v okamihu, keď sú zavalení stresom. Len tí, ktorí si to pravidelne precvičujú a zdokonaľujú sa, dokážu krízovú situáciu ustáť. Ukazuje sa, že schopnosť venovať pozornosť svojim emóciám je najlogickejší spôsob, ako robiť dobré rozhodnutia.
- Výskum potvrdil, že: EQ skóre prudko klesá, keď sa jedná o osoby na významných postoch. Možno si myslíte, že čím vyššie postavený manažér, tým by mal vedieť lepšie jednať s ľuďmi. Zdá sa, že opak je pravda. Príliš mnoho lídrov je povýšených vďaka svojim znalostiam a kvôli dĺžke pracovného pomeru vo firme, než kvôli schopnostiam viesť ľudí. Ak sa dostane niekto na vrchol (generálny riaditeľ), trávi „de facto“ menej času komunikáciou so zamestnancami. Výskumy preukázali, že EQ schopnosti sú pre pracovný výkon dôležitejšie, než všetky ostatné vodcovské zručnosti.
- Tréning, tréning, tréning …
Vzdelávacie projekty spoločnosti EduForm si získavajú svoje zaslúžené miesto v procese celoživotného vzdelávania.
Tešíme sa na Vás !